dijous, 9 de juliol del 2009

L'Escletxa Digital a Espanya

Es parla d’escletxa digital quan existeix una certa dificultat d’accés a la xarxa i això comporta una fractura digital que exclou els més desafavorits i impedeix la seva incorporació a la nova societat de la informació i el coneixement.


L’escletxa digital augmenta en Espanya més i més.

El model d’ internauta a Espanya és el d’un home de 15 a 34 anys, que viu en una capital de província i té estudis o treball. Gent gran, mestresses de casa, aturats i residents en zones rurals naveguen en molta menys proporció.

A Espanya hi ha 4.5 milions d’habitants que viuen en 2.534 municipis que no tenen accés de banda ampla.

D'altra banda, l'escletxa que més preocupa a les autoritats és la regional.

La xifra d’ internautes que resideixen en capitals de província segueix augmentant a major ritme que les zones menys afavorides. Això significa que l’escletxa no deixa d’augmentar.

-L’accés a internet en Madrid ha augmentant en quasi cinc punts (del 45,7% al 50,4%);

-L’ accés a internet en Castella-La Manxa ha augmentat en tres punts (del 27,1% al 30,8%);

-L’ accés a internet en València ha augmentat en un punt (del 32,4% al 33,5%);

-L’ accés a internet en Extremadura ha disminuït un punt (del 23,9% al 23,8%).

Abans, la distribució d’internet estava més repartida. Hi havia comunitats amb més que d'altres. Ara és bipolar: primer van Madrid i Catalunya i després les “altres”.

Per intentar superar aquesta bretxa que sucumbeix a Espanya, ajuntaments, , entitats, bancs, etc. creen cursos d’iniciació a l’ informàtica, a internet, etc.

Aquí us adjunto una notícia sobre l’intent de trencar amb la bretxa:

CCM rompe la brecha digital con cursos de Nuevas Tecnologías para mayores en Cuenca



Alfabetització digital:

L’alfabetització digital no és res més que el camí cap a tenir uns coneixements d’ús de les noves tecnologies de la informació.

Estratificació digital:

Aquest fenomen es deu a la diferència quant a la facilitat d’accés als ordinadors i a el seu ús entre diversos grups socials, econòmics o racials. Això crea uns nivells quant a la proximitat o llunyania envers a aquestes noves tecnologies i cada un d’aquests nivells estaria situat en un estrat o un altre.