dijous, 16 de juliol del 2009

Equipaments TIC: Punts Òmnia

Un punt Òmnia no és res més que un centre amb aules d’informàtica amb accés a internet, on concretament, les activitats que en ell es desenvolupen estan orientades a la capacitació en i amb Noves Tecnologies i s’adrecen als col·lectius més desafavorits del barri/zona/poble... ja sigui per nivells adquisitius o per mancança d'infraestructures, etc. Aquests poden accedir a l’espai emprant diferents vies; Projectes de la pròpia entitat, a través dels espais oberts de lliure connexió, etc...

IDEA DEL PROJECTE

La finalitat del projecte és garantir que qualsevol persona pugui accedir a les Tecnologies de la Informació i Comunicació, evitant que cap persona en quedi exclosa per motius econòmics, formatius o d’aïllament territorial.

Òmnia és un instrument per impulsar i afavorir la participació de les persones, el teixit associatiu i els serveis dels diferents territoris per tal de provocar processos i sinèrgies que promoguin una major autonomia de les persones i una major cohesió social.

Objectius


OBJECTIUS

Amb el Projecte Òmnia, es vol impulsar i afavorir la participació del teixit associatiu, dels serveis i del conjunt de la població per tal de:

  • Afavorir les relacions interpersonals, així com la vinculació de les persones a la comunitat.
  • Desenvolupar les habilitats i les capacitats personals i ocupacionals dels usuaris a través de l’accés a les noves tecnologies i de processos de formació i reciclatge.
  • Impulsar l’acció coordinada entre el món associatiu, el voluntariat, les entitats gestores sense ànim de lucre i l’acció institucional, per tal de sumar esforços de forma territorialitzada.
  • Dinamitzar les diferents associacions del barri perquè accedeixin a la societat de la informació, per tal de poder millorar les seves actuacions i participar en la prevenció i lluita contra l’exclusió social.
  • Promoure i reforçar les xarxes existents per afavorir la cohesió social.

LÍNIES D’ACTUACIÓ

Per aconseguir els objectius plantejats, es potencien tres línies d’actuació: l’ús comunitari, la inserció social i laboral i la formació. Aquestes línies s’articulen transversalment i han de complementar-se de manera que qualsevol activitat que es desenvolupi porti implícites més d’una línia.

  • Línia d’ús comunitari És la línia que caracteritza més la filosofia del projecte, ja que ofereix espais i suport d’accessibilitat per a tothom. L’ús comunitari fa referència a dos fets diferents: el lliure accés per a tothom persones individuals, entitats, grups i col·lectius i l’altra un espai per a l’ús de la comunitat que ha de servir per generar dinàmiques de cohesió social i intercanvi dins dels territoris.
  • Línia d’inserció social i laboral Amb el desenvolupament d’ aquesta línia, l’ Òmnia esdevé un recurs que permet augmentar l’ ocupabilitat de les persones. Per una banda ofereix eines formatives, suport en la recerca de feina i l’aprenentatge de l’elaboració del currículum i d’una altra, estableix una estreta coordinació amb els serveis d’orientació sociolaboral del territori, entre ells el Programa Aprendre a Aprendre finançat per la Direcció General d’Actuacions Comunitàries i Cíviques.
  • Línia de formació Aquesta línia vol garantir que totes aquelles persones amb majors dificultats puguin obtenir una formació adient en el camp de les tecnologies de la informació i comunicació, que els possibiliti l’accés a l’anomenada societat de la informació, evitant així la seva exclusió. Es desenvolupen tallers monogràfics de durada curta que permeten oferir uns itineraris formatius més amplis i flexibles; no obstant això la formació va més enllà dels tallers i està implícita en qualsevol activitat que es realitza.

DESTINATARIS DEL PROJECTE

L’accés als punts Òmnia es regeix pel principi d’universalitat, és un projecte obert a la participació de tothom i de manera específica als col·lectius de persones en risc d’exclusió. Tothom ha de tenir garantit el dret a l’accés a les tecnologies de la informació i la comunicació. Tot i així s’ha de tenir molt present que aquest nou factor d’exclusió provocat per l’analfabetisme tecnològic, pot arribar a altres persones i grups. Aquesta realitat fa que entre els usuaris Òmnia es trobi una ampla diversitat de persones, grups i col·lectius:

  • Persones que per problemes socioeconòmics no poden disposar d’un ordinador a casa.
  • Infants i joves en risc social o no que troben a Òmnia una oportunitat per divertir-se formant-se i relacionant-se i que a partir de les diferents activitats van adquirint un major coneixement de les tecnologies de la informació.
  • Dones mestresses de casa que no tenen cap coneixement d’informàtica i que troben a Òmnia espais de relació i d’aprenentatge de les noves tecnologies.
  • Dones en edat laboral que troben a Òmnia una oportunitat per formar-se i reciclar-se professionalment, així com noves possibilitats de trobar feina.
  • Persones immigrades que accedeixen al projecte per formar-se i per cercar feina.
  • Gent gran interessada a aprendre informàtica.
  • Grups i persones amb especials dificultats derivades dels professionals que treballen als diferents serveis del territori.
    Entitats del territori que troben en el punt Òmnia eines i recursos que els permet desenvolupar millor la seva tasca de gestió, de planificació i l’execució d’activitats així com un espai on poder cercar informació, elaborar material de difusió, eines que els faciliten la feina de gestió de la pròpia entitat.

Aquesta diversitat i, per tant, la barreja de situacions personals i les diferents procedències de les persones que es produeixen en l’espai Òmnia, provoca un apropament a les diferències de l’altre i afavoreix la normalització de les relacions i de les pròpies situacions.


Espero haber-vos aclarit el concepte de Xarxa Òmnia, i si de passada alguna cosa més, doncs millor.

Que vagi bé!

Ruben.