dijous, 3 de desembre del 2009

Curs d'Iniciació a la informàtica a la Creueta

El Ruben i jo, l'Ivan, des del dia 17 de novembre hem fet 4 sessions dels tallers d'iniciació a la informàtica.

Sessió 1:

Aquesta primera sessió va ser una mica d'introducció.

Vam comentar el calendari, de quantes sessions constaria el curs, que són 7, i quin horari farien, que és d'una hora i mitja, de 9:30 a 11:00 h.

Una vegada entès el calendari i l'horari, vam passar als objectius del curs, pas a pas vam tractar d'explicar què acabarien aprenent amb aquest taller:

-Saber què és un ordinador.

-Saber quines parts el componen.

-Saber per a què serveix i no tenir por a usar-lo.

-Saber comunicar-te amb l'ordinador i entendre el que l'ordinador et diu a tu. (mitjançant el teclat, el ratolí i la pantalla).

-Familiaritzar-nos amb el llenguatge informàtic (bit, píxel, mp3, etc).

-Entendre termes relacionats a l'ordinador (PC, informàtica, ofimàtica, programari, maquinari, etc).

-Fomentar l'autoaprenentatge (perquè la formació no finalitzi al fer-ho el curset).

En acabar aquesta breu introducció, ja vam començar.

Abans d'apendre com encendre un ordinador, vam voler mostar-los un ordinador per dins, perquè poguessin veure que no és res de l'altre món.

Vam mostrar: processador, disc dur, memòria ram, placa base, lectores, targes de xarxa i vídeo, font d'alimentació, teclat i ratolí.

Al final de la classe va sobrar una mica de temps i van encendre i apagar l'ordinador.


Sessió 2:

Vam començar fent que encenguessin l'ordinador i mentres s'estava encenent, vam explicar el procés de càrrega que fa.

- Entrada de l'alimentació elèctrica a l'ordinador des de la font d'alimentació
- Crida del microprocessador a la ROM-BIOS - La BIOS li dóna les indicacions dels test a realitzar
- Comprovació del bus d'expansió (plaques instal·lades)
- Verificació de la targeta de vídeo
- Comprovació de la memòria caché
- Comprovació de la memòria RAM - Comprovació del teclat
- Comprovació de les unitats de disc i per últim carregar el sistema operatiu.

Quan es va encendre l'ordinador, ja en la pantalla de l'escriptori, vam explicar el que veien: la imatge de fons, les icones, la barra d'inici, el ratolí...

Les vam explicar la diferència entre 1 click i 2 clicks, per això vam usar el menú d'Inici i l'icona de Mi Pc.

Els vam deixar instal·lada una aplicació, "Mouse Trainner", que era un joc per poder fer un bon ús del ratolí. Així van entrendre molt millor el click, 2 clicks i arrossegar.

Després d'entrendre aquesta diferència, vam fer que es fiquessin dins de "Mis documentos" i vam explicar com era una finestra de Windows amb la barra del títol, els botons de minimitzar maximitzar i tancar, les eines...

Per ultim vam explicar què era: tancar l'ordinador, tancar la sessió d'usuari i reiniciar.


Sessió 3:

Aquesta sessió va començar amb l'explicació de què era el menú inicia, quina era la seva funció i què hi ha dins d'aquest menú.

Vam explicar com desplaçar-nos per aquest menú amb el ratolí o amb el teclat.

En la pisarra vam escriure una seqüència:

-Inicio-todos los programas-accesorios-calculadora i sense ajut nostre van haver de ficar-se i acabar obrint la calculadora.

Vam mostrar com fer funcionar la calculadora amb teclat i ratolí.

Després sense tancar la calculadora, vam fer obrir el WordPad amb altre seqüència. Fent això vam mostrar el tema de manejar vàries finestres obertes a la vegada.

Vam fer una petita introducció a Wordpad explicant el que veien:
  • Arxiu: Guardar, guardar com, imprimir, vista preliminar.
  • Veure: barra d'eines.
  • Inserir: Imatge, diferents opcions.
  • Formatació: Dir que és el lloc on es juga amb el text. Font.
  • Taula: Inserir, Eliminar, Seleccionar: TAULA.
  • Finestra: Solament serveix per saber què documents recents hem obert amb aquest programa.
Els vam fer escriure una mica i utilitzar els salts de línia (Intro).

Com els nostres alumnes són molt aplicats i ho capten tot a la primera, va sobrar una micona de temps i vam poder explicar com era la selecció de paraules (subratllat) i el que es podia fer amb això: copiar, enganxar...

Per últim, vam explicar el missatge que surt quan tanques el programa sense guardar.


Sessió 4:

Al començar aquesta sessió, vam recordar una mica el que vam fer en les anteriors.

Els vam dir que van utilitzar wordpad però encara no saben com utilitzar bé el teclat, per aixó els vam instal·lar un programa de mecanografia (Mecanografia 10). Aquest programa és com un curs que compta de 36 nivells.

Els vam dir que si volien, al final del curs els hi podríem proporcionar.

Van fer uns quants exercicis amb el programa però no molts perquè aquest programa dóna per a moltes hores.

Vam continuar amb un altre programa, el Paint. Vam explicar tot el que podia fer aquest programa i els vam dir que fessin una petita pràctica: un ninot amb figures geomètriques.

Així van practicar amb el ratolí i es van entretenir a la vegada.

I això és el que hem fet en les 4 sessions, encara que van bastant accelerats, els falta molt per arribar a manejar perfectament l'ordinador.

En les pròximes sessions, tractarem carpetes, retallar, copiar i enganxar , propietats de pantalla, unitats de mesura... etc.