dijous, 30 de juliol del 2009

HACKTIVISME (3): Webs interessants

Les pàgines són:

www.hacklabs.org/ca

En aquesta pàgina et poden ensenyar a ser un més del hacklabs, saber fer alguns indicis de hacker. Estan a favor del programari lliure i és una pàgina on hi ha gent de diverses parts del món: des d'Espanya, Itàlia, etc.

http://www.yomango.net/:

Yomango no va de robar, ni és apologia de cap delicte i ni tan sols tracta de mangar res. Yomango vol visibilitzar una realitat molt concreta: la gent manga, i intenta entendre el perquè. Algunes hipòtesis ja han començat a aparèixer: la precarietat en què la majoria de les persones avui ens trobem seria una d'ella, una altra, sens dubte, són les polítiques abusives de les multinacionals que governen el mercat i el món. Per això des de Yomango diuen : Yomango NO ÉS ROBATORI, LA PROPIETAT ÉS EL ROBATORI.

www.geocities.com/hacktivismecat/intro.htm

En aquesta pagina us trobareu els primers signes del hacktivisme i una mica d’història amb enllaços.





DYL


HACKTIVISME (2): Antecedents i inicis

Són diversos els orígens de l'activisme social a la xarxa. Com a semblança tenen l'haver nascut als Estats Units i utilitzar una metodologia semblant.

Dels primers van ser ser un grup de hackers, “Electronic Disturbance Theatre”, que al seu bloc parlaven i animaven a atacar portals d´internet tan variats com el govern mexicá o el departament de defensa dels estats units. Amb lajut d'un programa molt senzill, el floodnet, amb el qual es realitzen peticions massives a la web amb la intenció de col·lapsar-la. El Pentagon, en el cas de l'atac al departament, va realitzar un contraatac utilitzant un altre programa que recollia tota la informació d'un ordinador que intentava entrar automàticament a la pàgina.

Una experiència curiosa, i que no està relacionada amb ordinadors, és la que va passar en una botiga de joguines on vàries persones van adquirir nines barbies i d'altres de l'estil de action man. Van cambiar els xips i mentres les barbies demanaven venjança, els action man es preocupaven per la seva imatge.

Un altre exemple d'aquest tipus va ser el cas de Joshua Kinberg, que amb l'ajuda de pots d'espray, una bicicleta i el seu mòbil, pintava al terra textos no permanents. A la bicicleta duia a la part trasera i mirant al terra els pots d'esprai, connectats al portátil i amb el mòbil enviava missatges de text per bluetooth i automàticament s'escrivien al terra.



Com es pot veure, són innumerables els casos d'aquest tipus d' activisme, que podrien ser catalogats com a acció directa no violenta. La creativitat i la inteligència passen per damunt de la força bruta a la qual moltes persones s'han hagut d'enfrontar mitjançant detencions i arrestos.


dimecres, 29 de juliol del 2009

HACKTIVISME (1)

- Què és?

El hacktivisme és definit pels propis hackers com l'acte de realitzar hacking i phreaking a la vegada, o el que és el mateix, crear tecnologia per tal d'assolir un objectiu polític o social.

- Quin son els seus ideals?

Fins el moment, el hacker solia ser apolític, donat que simplement ajudava i lluitava pels seus col·legues informàtics, per la llibertat de la informació o per ells mateixos. Però, poc a poc, l'actitud d'alguns hacker ha anat canviant. El primers en evolucionar van ser els portuguesos que hackejaren la pàgina del govern d'Indonèsia com a protesta pels abusos contra els drets humans. Desprès altres hackers atacaren directament els ordinadors del laboratori d'investigació de l'Índia, i així fins arribar a les accions que es realitzen avui en dia.

Els hackers de la “oldschool” no aproven aquest tipus de hacking ja que el consideren poc ètic i un abús de la informació i dels recursos de la xarxa. En canvi, els hacktivistes afirmen que l'activisme a través de la tecnologia s'ha de veure com un lleu mètode de la infoguerra i, per tant, no ha de ser criminalitzat sinó considerat una manera de protesta.

No obstant això, els hackers sempre han estat al costat de les causes socials i de les causes polítiques que consideren justes. Ells són qui posteriorment construiran “l'associació per les comunicacions progressives” o també dit (APC), que uneix a activistes de tot el món, i defineixen unes bases anarquistes, ajudaran a l'exèrcit zapatista, i crearan les manifestacions virtuals.

- Quants tipus de hacktivistes hi ha?

Existeix una gran quantitat de classes de hacktivistes diferenciades per diferents trets, però només anem a comentar tres tipus:

1- Per una part trobem els hacktivistes més pròxims als hackers tradicionals, aquests són simplement hackers anti-censura, creadors del famós aparell hacker “Back Orifice”. Dins d'aquest grup podem destacar la Legion of the Underground, que suposadament ataquen webs xineses o webs israelianes.


2- D'altra banda tenim un segon grup molt més intel·lectualitzat i molt més compromès políticament, actuant tant en el terreny virtual com en el real. Aquí destaquen grups com els britànics Electrohippies, que treballen principalment amb la causa zapatista, la causa d'artistes europeus o la llibertat d'alguns dels seus membres empresonats. Dins d'aquesta classe destaca el grup Critical Art Ensemble i, sobre tot el seu llibre “Electronic Civil Desobediencie”, en el qual constaten que el poder ha canviat de lloc: abans estava en el carrer i ara es al ciberespai; per tant, les protestes hauran de traslladar-se allí, seguint les mateixes tàctiques de desobediència que en el món real, segons ells: “Ofendre i bloquejar”.

3- Finalment trobem un tercer grup que està més centrat en la unió d'acció i art a través de la xarxa, són els anomenats net-art. Aquests es dediquen bàsicament a modificar pàgines web deixant en compte del contingut original una mena d'obra d'art, sol ser un dibuix, al qual ells anomenen ciber-graffitti, un text, etc. Aquest grup segons els seus principals membres se senten identificats amb “Bertolt Brech”.


- Webs d'interés:

dimarts, 28 de juliol del 2009

Guerra de Sistemes operatius: Windows 7


La guerra ha arribat.

L'any 2009 ha arribat amb moltes batalles sobre el fet quin sistema operatiu és el millor. També han arribat moltíssimes queixes d'usuaris sobre Windows Vista. La batalla continua i ara molt més ja que Google ha anunciat el seu nou sistema operatiu: Chrome.

Els dies passen i la guerra entre Windows XP, Windows Vista, Apple, Linux o Ubuntu i ara Chrome segueix endavant.

Podrà Microsoft combatre amb tots, amb el seu nou sistema operatiu Windows 7?

A continuació, per a la gent que no sàpiga res o molt poc sobre Windows 7, farem un breu resum ...


Microsoft windows 7

Anteriorment conegut com Blackcomb i més tard com a Vienna, és el sistema operatiu de Microsoft successor de Windows Vista. Segons Microsoft, Windows 7 estarà creat amb un nou kernel per millorar l'estabilitat i la funcionalitat dels sistemes operatius de Microsoft.

Microsoft té previst treure el nou sistema el 2010, tot i que Bill Gates fa poc ha anunciat que es podria llançar a mitjans del 2009.

Fins el 2009, Microsoft no va mostrar públicament els detalls de Windows 7, amb la idea d'enfocar-se sobre el llançament i màrqueting de Windows Vista, encara que algunes característiques del nucli del Sistema Operatiu han emergit com resultat de diverses conferències tals com la "Windows Maquinari Conference" el 2006.

Noves funcions:

  • Nou nucli: és el programari responsable de facilitar als diversos programes accés segur al maquinari de l'ordinador. Ja que hi ha molts programes i l'accés al maquinari és limitat, el nucli també s'encarrega de decidir quin programa podrà fer ús d'un dispositiu i durant quant de temps, cosa coneguda com a multiplexat.
  • Nou Hypervisor: anomenat monitor de màquines virtuals, és un programari que explota la capacitat de virtualització de determinats ordinadors i facilita el funcionament simultani de diferents sistemes operatius en la mateixa màquina.

  • Millores a l'estabilitat i seguretat del sistema.

  • Inteŀligència artificial millorada.

  • Requisits mínims:

    - Windows 7:
    - Processador a 1GHz, 1GB de RAM i 16GB de Disc Dur

Google Chrome OS, el nou sistema operatiu de Google

En principi es dirigeix als portàtils però apunta als ordinadors convencionals

És un sistema operatiu lleuger -no ocuparà tant d'espai com els programes actuals, orientat al treball a la xarxa, basat en el software lliure i gratuït (sota el sistema operatiu hi haurà una versió de Linux) i que agafarà tots els extres de la xarxa (drivers, detalls de configuració, actualitzacions...)

Es calcula que a mitjans del 2010 es podran adquirir els primers ordinadors amb el logotip de Google. Com a cop d'efecte, Google afirma que la majoria dels actuals sistemes operatius van ser creats fa 40 anys quan Internet gairebé no existia.

El nou Chrome OS basarà el seu entorn en el navegador d'Internet, un navegador que compta amb el mateix nom que el sistema operatiu: Chrome.

Des de Microsoft es plantegen dubtes respecte que Chrome sigui una alternativa completa a Windows. "El navegador no podrà amb tot. Hi ha aplicacions com les de multimèdia o els videojocs que necessiten més recursos", aclara l'empresa.

A més, Microsoft també té l'equivalent al Chrome. Els laboratoris de la companyia treballen en un projecte que donaran a conèixer aquest agost en una convenció de programadors. Es dirà Gazelle i serà un navegador amb funcions de sistema operatiu.

L'objectiu de Google és arribar a acords amb els principals fabricants de miniportàtils. Els netbooks seran la porta d'entrada de Google i si veu que li surt bé es dedicarà als altres ordinadors.

Pel que fa el preu, encara que s'ha assegurat que Chrome serà gratuït, diuen que cap producte de Google és gratuït, el que passa és que ho paga algú altre. Es preveu que estigui llest a finals d'enguany i que es distribueixi als portàtils a mitjans de 2010.

Fins el moment no es pot descarregar la beta, pero si voleu provar, descarregueu el navegador Chrome.

Descarregar


dilluns, 27 de juliol del 2009

Imatges en exclusiva de l'estrena de "L'assassí del tren"


Tenim les primeres imatges, en exclusiva, de l'estrena de l'any: L'assassí del tren, el curtmetratge que han rodat el nois i noies de la Casa d'Oficis.

En breu, podrieu gaudir d'aquesta producció d'Anats de l'olla. Mantigueu-vos atents.


divendres, 24 de juliol del 2009

T'HAS QUEDAT MAI SOL/A A L'ESTACIÓ?

Mai no riguis d'un desconegut...

Pot ser l'última cosa que facis....



A la Casa d'Oficis, el proper 27 de juliol.

Antivirus per a USB


Avui en dia els USB es fan servir per transportar informacio d'un ordinador a un altre i s'han convertit en dispositius idonis per expandir virus. Per això han sortit antivirus per a usb, per tenir més protegit l'ordinador i que sigui més segur passar informació d'un lloc a un altre.

L'antivirus es diu TrendMicro USB Security i és fàcil de fer servir. L'antivirus per usb detectarà les amenaces de virus i sortirà una alerta i després passaran tots els arxius infectats a estar en quarentena. L'antivirus es descarregarà directament a l'usb quan es connecti, però l'ordinador haurà de tenir internet ja que ell sol el descarrega i també descarregarà les actualitzacions per l'antivirus.

D'aquesta forma, no hauràs de preocupar-te d'alguna amença que pugui sorgir mentre es passen les dades durant la transferència d'arxius


dijous, 23 de juliol del 2009

TREBALLANT EN UN NÚVOL: CLOUD COMPUTING

Avui en dia, sense adonar-nos, posem tot el nostre coneixement en mans de proveïdors de serveis d'aplicació (ASP): realitzem totes les cerques a Google, posem el nostre correu a Hotmail, Gmail, o Yahoo, els nostres documents a GoogleDocs, posem les fotos a Flikr, els vídeos a Youtube, les pàgines preferides a Delicious, els mapes a Google maps, la nostra xarxa de relacions socials a Facebook o Twitter, les nostres pàgines a Blogspot, Myspace, les nostres converses a Skype o Messenger, etc. La suma de totes aquestes tecnologies, estàndards i pràctiques és el que es coneix per Cloud Computing.

El cloud computing es pot definir com una forma d’executar aplicacions i desar la informació que processem a Internet. És a dir, es deixen de banda els sistemes operatius o els discs durs, entre altres components, i es traslladen les dades a la Xarxa on són accesibles des d’un simple navegador. En poques paraules: amb el cloud computing el que fins ara teníem disponible tan sols en el nostre ordinador ara s’ha traslladat a la xarxa.

El Cloud Computing és un concepte força nou que fa referència a tots aquells serveis web que són a l’abast de l’internauta i que són accessibles des de qualsevol ordinador amb connexió a la xarxa. En principi són aplicacions i serveis pensats per a facilitar el dia a dia dels usuaris: serveis gratuïts d’enviament de correu, xarxes socials, blogs.

Podria semblar que això només ho faran servir el freaks de la informàtica encara que vosaltres mateixos sigueu usuaris sense saber-ho. El popular Gmail, el Google Docs o el MobileMe d’Apple són exemples d’aquesta forma de computació.


AVANTATGES

Un dels avantatges d'aquest tipus d'aplicacions rau en l’accessibilitat universal de les dades, de forma que tant sols cal un dispositiu amb accés a la web per accedir-hi.

L'usuari tampoc s'ha de preocupar del manteniment de l'aplicació, ni de les còpies de seguretat. La proliferació d'aquests serveis és imparable juntament amb el desenvolupament de la web 2.0.

Pels usuaris que es mouen d’un lloc a un altre i que utilitzen diferents ordinadors cada dia (ja sigui a casa, a la feina o a la universitat), poder tenir totes les aplicacions accessibles des d’Internet. Això facilita molt la feina perquè la sincronització entre els diferents ordinadors és automàtica.

DESAVANTATGES


Entre d’altres motius, trobem la pèrdua de llibertat: l’usuari sovint no és conscient que està cedint a tercers totes les seves dades personals i la diversa informació que genera en les activitats que realitza quotidianament a Internet.

A més cedim les nostres dades a empreses ubicades per tot el món amb legislacions diferents i que no sempre respecten els drets de l’usuari.

Un altre motiu és la centralització de la informació en mans de molt poques empreses. Si Internet va néixer com una gran xarxa descentralitzada ara s’està tornant cada cop més centralitzada perquè al final són poques webs les que atrauen el gran flux d’usuaris d’Internet del món.


A favor o en contra, el fenomen del cloud computing va més enllà del simple fet tecnològic i és en si mateix un estímul per a la innovació. A més a més, suposa un gran impacte social i laboral. Treballar en el núvol suposarà que l’escriptori dels ordinadors desapareixerà, que els ordinadors ja no tindran programes o que potser no hagi d’endur-se el portàtil mai més quan es viatgi.

De fet, ja ha provocat el naixement dels primers Ordinadors Núvol (Cloud Computers), ordinadors de maquinària més senzilla i per tant més econòmics preparats específicament per treballar al núvol.

A més, és un pas endavant cap a noves formes de treballar, com ara el teletreball o l’autoocupació doncs ara mateix és més fàcil crear-ne una oficina virtual i tenir el nostre establiment “sempre obert”.

dijous, 16 de juliol del 2009

Equipaments TIC: Punts Òmnia

Un punt Òmnia no és res més que un centre amb aules d’informàtica amb accés a internet, on concretament, les activitats que en ell es desenvolupen estan orientades a la capacitació en i amb Noves Tecnologies i s’adrecen als col·lectius més desafavorits del barri/zona/poble... ja sigui per nivells adquisitius o per mancança d'infraestructures, etc. Aquests poden accedir a l’espai emprant diferents vies; Projectes de la pròpia entitat, a través dels espais oberts de lliure connexió, etc...

IDEA DEL PROJECTE

La finalitat del projecte és garantir que qualsevol persona pugui accedir a les Tecnologies de la Informació i Comunicació, evitant que cap persona en quedi exclosa per motius econòmics, formatius o d’aïllament territorial.

Òmnia és un instrument per impulsar i afavorir la participació de les persones, el teixit associatiu i els serveis dels diferents territoris per tal de provocar processos i sinèrgies que promoguin una major autonomia de les persones i una major cohesió social.

Objectius


OBJECTIUS

Amb el Projecte Òmnia, es vol impulsar i afavorir la participació del teixit associatiu, dels serveis i del conjunt de la població per tal de:

  • Afavorir les relacions interpersonals, així com la vinculació de les persones a la comunitat.
  • Desenvolupar les habilitats i les capacitats personals i ocupacionals dels usuaris a través de l’accés a les noves tecnologies i de processos de formació i reciclatge.
  • Impulsar l’acció coordinada entre el món associatiu, el voluntariat, les entitats gestores sense ànim de lucre i l’acció institucional, per tal de sumar esforços de forma territorialitzada.
  • Dinamitzar les diferents associacions del barri perquè accedeixin a la societat de la informació, per tal de poder millorar les seves actuacions i participar en la prevenció i lluita contra l’exclusió social.
  • Promoure i reforçar les xarxes existents per afavorir la cohesió social.

LÍNIES D’ACTUACIÓ

Per aconseguir els objectius plantejats, es potencien tres línies d’actuació: l’ús comunitari, la inserció social i laboral i la formació. Aquestes línies s’articulen transversalment i han de complementar-se de manera que qualsevol activitat que es desenvolupi porti implícites més d’una línia.

  • Línia d’ús comunitari És la línia que caracteritza més la filosofia del projecte, ja que ofereix espais i suport d’accessibilitat per a tothom. L’ús comunitari fa referència a dos fets diferents: el lliure accés per a tothom persones individuals, entitats, grups i col·lectius i l’altra un espai per a l’ús de la comunitat que ha de servir per generar dinàmiques de cohesió social i intercanvi dins dels territoris.
  • Línia d’inserció social i laboral Amb el desenvolupament d’ aquesta línia, l’ Òmnia esdevé un recurs que permet augmentar l’ ocupabilitat de les persones. Per una banda ofereix eines formatives, suport en la recerca de feina i l’aprenentatge de l’elaboració del currículum i d’una altra, estableix una estreta coordinació amb els serveis d’orientació sociolaboral del territori, entre ells el Programa Aprendre a Aprendre finançat per la Direcció General d’Actuacions Comunitàries i Cíviques.
  • Línia de formació Aquesta línia vol garantir que totes aquelles persones amb majors dificultats puguin obtenir una formació adient en el camp de les tecnologies de la informació i comunicació, que els possibiliti l’accés a l’anomenada societat de la informació, evitant així la seva exclusió. Es desenvolupen tallers monogràfics de durada curta que permeten oferir uns itineraris formatius més amplis i flexibles; no obstant això la formació va més enllà dels tallers i està implícita en qualsevol activitat que es realitza.

DESTINATARIS DEL PROJECTE

L’accés als punts Òmnia es regeix pel principi d’universalitat, és un projecte obert a la participació de tothom i de manera específica als col·lectius de persones en risc d’exclusió. Tothom ha de tenir garantit el dret a l’accés a les tecnologies de la informació i la comunicació. Tot i així s’ha de tenir molt present que aquest nou factor d’exclusió provocat per l’analfabetisme tecnològic, pot arribar a altres persones i grups. Aquesta realitat fa que entre els usuaris Òmnia es trobi una ampla diversitat de persones, grups i col·lectius:

  • Persones que per problemes socioeconòmics no poden disposar d’un ordinador a casa.
  • Infants i joves en risc social o no que troben a Òmnia una oportunitat per divertir-se formant-se i relacionant-se i que a partir de les diferents activitats van adquirint un major coneixement de les tecnologies de la informació.
  • Dones mestresses de casa que no tenen cap coneixement d’informàtica i que troben a Òmnia espais de relació i d’aprenentatge de les noves tecnologies.
  • Dones en edat laboral que troben a Òmnia una oportunitat per formar-se i reciclar-se professionalment, així com noves possibilitats de trobar feina.
  • Persones immigrades que accedeixen al projecte per formar-se i per cercar feina.
  • Gent gran interessada a aprendre informàtica.
  • Grups i persones amb especials dificultats derivades dels professionals que treballen als diferents serveis del territori.
    Entitats del territori que troben en el punt Òmnia eines i recursos que els permet desenvolupar millor la seva tasca de gestió, de planificació i l’execució d’activitats així com un espai on poder cercar informació, elaborar material de difusió, eines que els faciliten la feina de gestió de la pròpia entitat.

Aquesta diversitat i, per tant, la barreja de situacions personals i les diferents procedències de les persones que es produeixen en l’espai Òmnia, provoca un apropament a les diferències de l’altre i afavoreix la normalització de les relacions i de les pròpies situacions.


Espero haber-vos aclarit el concepte de Xarxa Òmnia, i si de passada alguna cosa més, doncs millor.

Que vagi bé!

Ruben.

dimecres, 15 de juliol del 2009

Equipaments TIC: CITILAB - Cornellà








El Citilab-Cornellà és un espai orientat a activar, impulsar i estendre la capacitat creativa i innovadora en tecnologia d'emprenedors, empreses, ciutadans i ciutadanes de la societat de la informació i el coneixement.

Citilab-Cornellà s'orienta a promoure projectes relacionats amb la Internet social i fa especial atenció a treballar en l'evolució de nous espais, conceptes i metodologies relacionades amb l'impuls de la societat de la informació i la nova economia com són ara els telecentres, living labs i ensenyament virtual.

Per tant, el Citilab-Cornellà és:
  • un centre de divulgació i formació en TIC i en paradigmes de creació de coneixement i organització.
  • un centre d'investigació sobre tecnologia TIC i sobre innovació social i empresarial.
  • un centre d'emprenedoria per al desenvolupament d'empreses sorgides des dels coneixements generats a Citilab-Cornellà tant tecnològics com organitzatius.
CURSOS:

SUPERZERO: Formació especialment pensada per persones que habitualment no tenen contacte amb ordinadors i volen començar des de zero. Amb uns senzills exercicis de pràctica i tutors dedicats pot adquirir el nivell mínim per poder utilitzar un ordinador a nivell d´usuari.

1, 2, 3... POSA'T EN MARXA!: Curs adreçat a tots aquells que volen iniciar-se en informàtica i internet. En poques setmanes es podran adquirir les habilitats bàsiques per adquirir autonomia amb les tecnologies d'ús més habitual, trobar i compartir informació, comunicar-se amb els altres i aprendre a treballar en xarxa.
PROGRAMACIÓ: Aprendre a comunicar-se amb les màquines és una habilitat que s'aprèn de ben petit. A mesura que anem entenent "com pensen" els ordinadors, anirem millorant també la nostra capacitat d'analitzar lògicament i ser capaços d'aportar solucions a problemes complexes.
  • Scratch, el joc de construccions intel·ligent.
  • Introducció a la programació
  • Smalltalk: Curs adreçat a persones ja iniciades en la programació que treballa amb Smalltalk, llenguatge àmpliament utilitzat. La seva sintaxi, molt simple i uniforme, treballa a nivell d' objectes. Amb Smalltalk es poden crear mons virtuals en tres dimensions, dissenyar webs amb Seaside o publicacions interactives on line construïdes amb Sophie.

TALLERS:

CREA EL TEU BLOC: Quan creem un Bloc tenim el nostre diari multimèdia personal en internet. En aquest taller aprendrem a utilitzar les eines que ens permeten generar-lo amb facilitat. Des de la creació i gestió d'entrades fins a la personalització del Bloc. Un taller ideal per deixar de ser espectador d'internet i convertir-se en protagonista. S'utilitzen els dos servidors més populars de blocs: Blogger i Wordpress.

ROBÒTICA I HARD LLIURE: Aquest és un taller fet a mida per aquells que tenen ànima d' inventor. Sense coneixements previs, ja es pot construir un robot i un munt d' enginys sorprenents. Des d’ un ping pong digital a un robot controlat per internet, o una càmera web que reconeix els colors. La imaginació és l' únic limit!

CONEIX LINUX: Taller d'introducció al sistema operatiu lliure Linux. Distribucions, entorns d'escriptori o LiveCD deixaran de ser termes desconeguts. Des d'un punt de vista pràctic s'explicarà com realitzar instal·lacions i a conèixer tot l'essencial per entrar dins del món Linux. S'utilitzaran les distribucions Linkat i Ubuntu.

IMATGE DIGITAL: Per iniciar-se en el món de la foto i el vídeo digital, Citilab ofereix aquest cursos amb el que aprendrem a treure el millor resultat de les nostres càmeres, millorar la qualitat de les nostres imatges, editar produccions de vídeo amb qualitat i compartir-les les nostres creacions a internet.

Per més informació: www.citilab.eu




dimarts, 14 de juliol del 2009

Equipament TIC: la Red CONECTA

La xarxa CONECTA és un projecte social que preten fomentar la inclusió social de totes les persones, utilitzant com a eines les noves tecnologies.

Què caracteritza la xarxa conectat?

-Base associativa: és una xarxa d'associacions de treball amb l'àmbit socia.

-Enfoc comunitari: forma part d'un projecte en què les persones estan implicades i participen activament

-Treball en xarxa: proposa col·laborar en altres xarxes afavorint la inclusió de les persones.

-Aliances entre sectors: el projecte es fa gràcies a la implicació del sector públic i privat i a la suma dels seus esforços per desenvolupar la societat de la informació.


TELECENTRES

En aquest apartat facilitem les dades dels telecentres que formen part del projecte, distribuïts per tot el territori nacional, i presentats per comunitats autònomes:
  • Andalucia=5
  • Aragon=3
  • Asturias=2
  • Baleares=2
  • Canarias=1
  • Catilla - La Mancha=2
  • Castilla y León =4
  • Catalunya=5
  • Extremadura=2
  • Galicia=5
  • La Rioja=1
  • Madrid=18
  • Navarra=2
  • Euskadi=2
  • Valencia=3

Activitats

Activitats que es realitzen en els centres:

- Cursos de formació: iniciació bàsica a la informàtica amb el recolzament directe de les persones dinamitzadores.

- Activitats d'auto formació: exercicis i programes d'autoaprenentatge, recolzats per la dinamització.

- Ús comunitari: ús dels equips i recursos per part d'altres entitats de la zona per gestió i dinamització de projectes, per realització de projectes del barri...

- Acompanyament a la recerca de treball: atenció personalitzada en l'ús dels recursos laborals.

- Accès lliure: ús lliure dels equips en els horaris disponibles.




dilluns, 13 de juliol del 2009

Equipaments TIC: PUNT CONNECTA'T de Can Folguera






Telecentre
: Can Folguera, Aula connectat

Al Centre Cívic Can Folguera s’ha habilitat un aula amb set ordinadors amb accés lliure i gratuït a Internet.


-Les activitats que es realitzen: a més d’accés a Internet, a l’aula també s’ofereixen cursos gratuïts d’informàtica, de diferents nivells, des de conèixer el sitema operatiu fins a Photoshop. Els cursos es fan en diferents horaris perquè tothom pugui participar. Per tenir més informació, només cal anar al centre cívic i omplir un butlletí on especificarem el curs que volem fer. També podrem fer suggeriments per a nous tallers.

Els tallers que es duen a terme són:
  • Formació bàsica d'iniciació (Cursos de 10 sessions)
  • Formació específica d'aprofundiment (Cursos de 10 sessions)
  • Formació específica per a diferents col·lectius (Tallers adreçats a col·lectius amb unes necessitats formatives específiques)

-Les accions o iniciatives: Perquè la gent tingui accès a les noves tecnologies i a l'espai wifi del centre.


-Tipus d’usuaris: Els veïns i veïnes de Can Folguera i la gent que s'hi apunti als cursets, que solen ser de mitjana edat.

-Objectius: L'objectiu és que els veïns i veïnes coneguin i utilitzin les noves tecnologies.




Per a més informació:

Ajuntament de Santa Perpètua


Adrià Victoria Llorens

divendres, 10 de juliol del 2009

LA INCLUSIÓ DIGITAL

Bon dia!

Seguim parlant de temes de Dinamització Digital. Si l'altre dia, vam introduir el conceptes de Bretxa digital i d'alfabetització digital, avui és el torn del terme INCLUSIÓ DIGITAL...

Segons la Viquipèdia, la inclusió digital és un moviment social que pretén acabar amb la fractura digital. Per tant, no només tracta d'assegurar l'accés a les noves tecnologies sinó globalitzar-ne el seu ús. Concretament es busca atendre l'aprenentatge pràctic de les TIC en comunitats on aquestes tenen difícil penetració (per exemple els col·lectius de gent gran) i també intenta promoure polítiques públiques favorables a les TIC i l'elaboració de continguts digitals.

La inclusió digital, o eInclusió, és el terme utilitzat dins de la Unió Europea per anomenar les polítiques relacionades amb la consecució d'una societat de la informació inclusiva. La inclusió digital designa les formes de lluita contra la fractura digital. En aquesta línia, els nous desenvolupaments tecnològics transformen el risc d'una fractura digital en cohesió digital, facilitant l'accés a les tecnologies de la informació i la comunicació a tota la societat, incloent-hi aquelles persones en desavantatge per raons diferents com ara l'educació, l'edat, el gènere, les discapacitats, l'origen ètnic o el lloc de residència (àrees rurals o regions remotes).

A la Unió Europea, la Inclusió Digital forma part del tercer pilar de la iniciativa política 2010, gestionada per la Direcció General de la Societat de la Informació i els Mitjans de Comunicació de la Comissió Europea.

Els efectes positius de la inclusió digital en les persones són:
  • Enforteix l'autoestima personal, aconseguint que l'individuu reconeixi les seves capacitats mitjançant el treball propi i en grup.
  • Superar els prejudicis i les limitacions percebudes a les TIC.
  • Desenvolupar dinàmiques formatives basades en l'aprenentatge pràctic, especialment cal incidir en la resolució de les necessitats personals i professionals.
  • Potenciar l'accés a la informació i al coneixement, potenciant el desenvolupament de capacitats d'intercanvi i habilitats de recerca.

D'aquí en endavant, anirem introduint aquests nous conceptes, amb exemples i supòsits útils.

Ens continuem llegint...


dijous, 9 de juliol del 2009

L'Escletxa Digital a Espanya

Es parla d’escletxa digital quan existeix una certa dificultat d’accés a la xarxa i això comporta una fractura digital que exclou els més desafavorits i impedeix la seva incorporació a la nova societat de la informació i el coneixement.


L’escletxa digital augmenta en Espanya més i més.

El model d’ internauta a Espanya és el d’un home de 15 a 34 anys, que viu en una capital de província i té estudis o treball. Gent gran, mestresses de casa, aturats i residents en zones rurals naveguen en molta menys proporció.

A Espanya hi ha 4.5 milions d’habitants que viuen en 2.534 municipis que no tenen accés de banda ampla.

D'altra banda, l'escletxa que més preocupa a les autoritats és la regional.

La xifra d’ internautes que resideixen en capitals de província segueix augmentant a major ritme que les zones menys afavorides. Això significa que l’escletxa no deixa d’augmentar.

-L’accés a internet en Madrid ha augmentant en quasi cinc punts (del 45,7% al 50,4%);

-L’ accés a internet en Castella-La Manxa ha augmentat en tres punts (del 27,1% al 30,8%);

-L’ accés a internet en València ha augmentat en un punt (del 32,4% al 33,5%);

-L’ accés a internet en Extremadura ha disminuït un punt (del 23,9% al 23,8%).

Abans, la distribució d’internet estava més repartida. Hi havia comunitats amb més que d'altres. Ara és bipolar: primer van Madrid i Catalunya i després les “altres”.

Per intentar superar aquesta bretxa que sucumbeix a Espanya, ajuntaments, , entitats, bancs, etc. creen cursos d’iniciació a l’ informàtica, a internet, etc.

Aquí us adjunto una notícia sobre l’intent de trencar amb la bretxa:

CCM rompe la brecha digital con cursos de Nuevas Tecnologías para mayores en Cuenca



Alfabetització digital:

L’alfabetització digital no és res més que el camí cap a tenir uns coneixements d’ús de les noves tecnologies de la informació.

Estratificació digital:

Aquest fenomen es deu a la diferència quant a la facilitat d’accés als ordinadors i a el seu ús entre diversos grups socials, econòmics o racials. Això crea uns nivells quant a la proximitat o llunyania envers a aquestes noves tecnologies i cada un d’aquests nivells estaria situat en un estrat o un altre.

dimecres, 8 de juliol del 2009

Alfabetització digital



Parlem d'alfabetització digital quan fem els primers passos d'acostament al coneixement emmagatzemat en forma digital. Les lletres i números que utilitzem són els mateixos que en el procés d'alfabetització, però la forma en la qual guardem la informació i el coneixement és molt diferent.

El procés culmina quan adoptem les habilitats i coneixements necessaris per moure'ns sense problemes pel món digital: ús d'ordinadors i les xarxes, bàsicament.



Escletxa Digital:

En aquest món hi ha escletxes a tot arreu. Escletxa de riquesa-pobresa entre el nord i el sud, escletxes socials entre homes i dones i moltes més. Vivim en un món apedaçat.


L'escletxa digital, és la fractura entre els que es mouen en el món de la tecnologia i els qui en són totalment externs. Afecta a una bona part de la població i sobre tot a la gent gran.



Però encara hi ha una altra escletxa digital que es crea quan una empresa decideix produir uns serveis en un idioma però no en d'altres. Aquest és el cas de moltíssims serveis d'Internet, programes i sistemes operatius.

Una noticia dirigida a la Fractura Digital:


"Ayuntamientos contra la brecha digital"



Souraida

Mireya

Dinamització digital

La fractura digital:

Es una qüestió política i social que fa referència a la diferència socioeconòmica entre les comunitats que disposen d'accés a les noves tecnologies i les que no. L'edat, la falta d'habilitats informàtiques o motius personals impedeixen que persones no agafin ordinadors i això crea la fractura digital.

Alfabetització digital:

Els processos d'alfabetització tecnològica es poden desenvolupar en tres línies:


- La formació, com element clau per a possibilitar l'ús.
- El desenvolupament de punts d'accés, oferir oportunitats d'accés a la tecnologia
- La participació comunitària, a partir de la persona en els corrents de generació i intercanvi de coneixement a la seva vi venda o comunitat.


Estratificació digital:


L'estratificació digital se centra en les desigualtats i diferències que s'estableixen en la societat i en la xarxa genrades a partir de la instal·lacio massiva de sistemes telemàtics.


DINAMITZACIÓ DIGITAL

-L´escletxa o fractura digital és la divisió que hi ha entre les persones que disposen de connexió al món digital i les personen que no en disposen.

L´alfabetització digital és el procés d'aprenentatge de les habilitat necessàries per utilitzar les noves tecnologies.

Notícia que serveix de exemple:

"Un total de 155 dones residents a Palma van participar en els 14 tallers d'alfabetització digital 'Tic, tic, tic, acosta't a les noves tecnologies', formació de 336 hores que van realitzar, en el seu major part, fèmines de més de 44 anys, pensionistes, mestresses de casa o en situació de desocupació.

168 dones que es van inscriure als cursos, un 92 % va aconseguir finalitzar els tallers. Alhora, va detallar que els tallers s'engloben dins el 'Pla Avança' del Govern espanyol, i tenien dos nivells: iniciació a la informàtica i informàtica aplicada a la vida diària"



-Estratificació Digital está associada amb les desigualtats i diferències en: l'accés a ordinadors, infraestructura d'entrada a la xarxa i adquisició de coneixements i informació, que es donen entre les diferents classes socials, així com per gènere, edat, nivell educatiu, ètnia, idioma, zona en la qual s'habita, conviccions polítiques o religioses.

És un concepte sinònim al de bretxa digital.




Txema i Adrià V.

dimarts, 7 de juliol del 2009

PODCASTING I STREAMING

Ara fa uns dies que hem començat a parlar de la ràdio, del nostre espai TIC al magazine de tarda Supermirafiori i de la manera com podem escoltar-lo.

Fem memòria:
En aquestes entrades, hem estat parlant de conceptes com el PODCASTING i l’ STREAMING, tecnologies que permeten el consum personalitzat i ràpid de continguts digitals.

Anem per parts:

El PODCASTING és la sindicació d'arxius de vídeo o so, normalment MP3, amb un sistema de RSS (que permet subscriure's i descarregar-los de forma automàtica i periòdica). El principal avantatge del podcasting és la sindicació, que és la possibilitat que un programa o un servei web recordi visitar de tant en tant les fonts i comprovar si hi ha arxius nous per descarregar.

L’origen del terme està en la contracció de les paraules angleses iPod i Broadcast (transmissió)

També hem pogut veure i provar com es grava un podcast.

S'ha de tenir un ordinador connectat a Internet, a ser possible per banda ampla. Després, el procés és bastant senzill. Tothom pot gravar un podcast, cal tenir temps lliure i alguna cosa que explicar. És tan senzill com gravar música, veu, etc. amb el micròfon i qualsevol programa de edició d’àudio, convertir l'arxiu resultant a MP3 i pujar-lo a Internet amb un programa de transferència de arxius (FTP).

Més informació sobre els seus usos:
D’altra banda, trobem la tecnologia STREAMING, que permet veure continguts multimèdia, com ara la música i els vídeos, sense necessitat d'esperar que aquests es descarreguin al disc dur completament. Això consisteix en descarregar certa quantitat d'informació per permetre la seva iniciació, i mentrestant nosaltres visualitzem aquest mitjà, aquest segueix descarregant-se. En altres paraules, permet veure i escoltar en temps real àudios i vídeos.



En el cas concret de ràdio Santa Perpètua, a la pàgina de podcasting, podem escollir entre les dues opcions: descarregar l’arxiu i escoltar-lo on i quan vulguem (podcasting) o escoltar-lo directament des del web (streaming)


Ara ja no hi ha excuses per escoltar el nostre espai de Noves Tecnologies, els dijous a partir de les 17 hores o quan vulguis...

dilluns, 6 de juliol del 2009

service pack 3 per a windows


El service pack 3 consisteix en un grup de parxes que actualitzen, corregeixen i milloren aplicacions de windows. També inclou noves funcionalitats per millorar la seguretat i el rendiment del pc i venen alguns còdecs que falten i moltes actualitzacions dels programes de l'ordinador ( com internet explorer, de seguretat, etc. )

Es pot configurar perquè les descarregui l'ordinador automàticament o també es pot configurar perquè tu pugis controlar la descàrrega.


Office XP Service Pack 3 (SP3) proporciona les actualitzacions més recents a Microsoft Office XP. SP3 conté notables millores de seguretat, estabilitat i rendiment. Aquest Service Pack és aplicable a qualsevol nivell d'Office XP. Conté totes les actualitzacions incloses en Office XP Service Pack 1 (SP1) i Office XP Service Pack 2 (SP2), així com les llançades després de SP2. Microsoft recomana que utilitzeu el lloc Office Update per determinar si requereix aquesta actualització abans d'instal·lar-la.

Inclosos en aquest Service Pack:

Office XP SP3 resol els problemes descrits en els següents butlletins de seguretat de Microsoft:

Butlletí de seguretat de Microsoft MS02-044: Unsafe Functions in Office Web Components (Q328130) (Funcions no segures a Office Web Components)

Butlletí de seguretat de Microsoft MS02-059: Flaw in Word Fields and Excel External Updates Could Lead to Information Disclosure (Q330008) (Una imperfecció en camps de Word i actualitzacions externes d'Excel pot causar la divulgació d'informació

Butlletí de seguretat de Microsoft MS02-067: E-mail Header Processing Flaw Could Cause Outlook 2002 to Fail (331866) (Una imperfección en el procesamiento de encabezados de correo electrónico puede causar un error en Outlook 2002)


Butlletí de seguretat de Microsoft MS03-003: Flaw in how Outlook 2002 handles V1 Exchange Server Security Certificates could lead to Information Disclosure (812262) (Una imperfección en la manera en que Outlook 2002 procesa certificados de seguridad de Exchange Server V1 puede causar la divulgación de información)

Butlletí de seguretat de Microsoft MS03-035: Flaw in Microsoft Word Could Enable Macros to Run Automatically (827653) (Una imperfecció en Microsoft Word podria permetre que les macros s'executin automàticament)

Aquest Service Pack també inclou totes les actualitzacions llançades per Office XP: Office XP (actualització): Service Pack 1 (SP-1) Office XP (actualització): Service Pack 2 (SP-2) Excel 2002 (actualització): 16 d'octubre de 2002 Word 2002 (actualització): 16 d'octubre de 2002 Outlook 2002 (actualització): 04.12.02 Outlook 2002 (actualització): 22 de gener de 2003 Office XP Italian Grammar Tools Update: KB813682 (Actualització a les eines de gramàtica italiana d'Office XP) Revisió de seguretat d'Office XP: KB822036 Revisió de seguretat de Snapshot Viewer d'Access 2000: KB826293 Revisió de seguretat del convertidor de WordPerfect 5.x d'Office XP: KB824938 Revisió de seguretat de Word 2002: KB824934 Revisió de seguretat d'Excel 2002: KB830350 Revisió de seguretat de Word 2002: KB830346

divendres, 3 de juliol del 2009

Programes que instal·lem en els ordinadors dels Centres Cívics

Aquesta setmana passada, hem estat amb els ordinadors de Can Taió i Mas Costa. Els hem estat revisant, els hem formatejat i els hem posat a punt, com nous.

En l'entrada anterior, ja us hem explicat quin procés seguim per fer-ho. Després de fer tot això, vam posar nosaltres els programes necessaris pel bon funcionament dels ordinadors.

Vam escollir programari lliure i amb poc pes per garantir el millor rendiment del pc.

Els programes que instal·lem són:

- Winamp
- Burn 4 free
- Avast
- K-lite
- Msn 8.5
- Izarc
- Pack Office XP
- Explorer 7


Ara, faré una breu explicació de què és cada programa.

El "Winamp" és un reproductor de música gratuït que reprodueix quasi tots els formats i a més ocupa molt poc espai.

El "Burn4free" serveix per fer còpies de cd o dvd, crear cd de dades o de música o fer imatges dels equips, etc.

"Avast" és un antivirus. Abans utilitzaven el Mcaffee, peró l'Avast fa el mateix sent gratuït i a més consumeix molt poca memòria ram.

El "k-lite" és un reproductor de vídeos gratuït que pot llegir tots els formats i pesa molt poc.

El "Msn 8.5" l' hem ficat a demanda popular ja que el nou messenger no és molt apreciat per la gent així que fiquem l' antic que és més còmode.

"Izarc" és com el winrar, compimeix i obre arxius comprimits, però aquest es gratuït.

El "Office XP" és el pack per fer documents de text, presentacions amb imatges, bases de dades, etc. de Windows. Aquest pack no és gratuït. La versió lliure seria l' Open Office.

"Explorer 7" és el navegador d'Internet. Instal·lem la versió antiga perquè treballen amb Windows XP i la versió més nova d'aquest navegador, que és la 8, amb l'XP no acaba de funcionar com cal.

Doncs aquests són els programes principals que hem instal·lat. Ara cal esperar que no tinguin problemes.

Mètode d'instal·lació en els ordinadors dels Centres Cívics

Ja us hem explicat que estem fent un treball pels Centres Cívics del nostre municipi: estem fent que els PC d'accés lliure funcionin correctament.

El mètode que seguirem per reparar els PC és el que us expliquem a continuació:

1. Fer un reconeixement del PC

2. Recuperar les llicències

3. Recuperar les contrasenyes i la configuració de xarxes

4. Fer còpies de seguretat de Drivers

5. Restaurar la imatge i instal·lar Windows

6. Col·locació del CD del Hiren's Boot per veure el funcionament dels PC'S. Recollir els drivers dels components.

7. Instal·lació de Windows XP. Si l'Ordinador té una imatge feta, no haurem d'instal·lar el sistema operatiu.


8. Fer les particions als ordinadors. Hem de fer tres particions:
  • Partició de Dades
  • Partició d'Inici
  • Partició de Programari
9. Fer l'actualització i instal·lació dels Drivers del PC

10. Creació d'un compte de correu per a cada ordinador per poder instal·lar l'antivirus Avast. Avast demana que fem un compte de correu per poder activar-lo o actualitzar-lo.


11. Instal·lació del Progamari

  • Microsoft Office XP
  • Flash Player
  • Shockwave
  • Adobe Reader 9.0
  • Izarc
  • MSN 8.5
  • Winamp
  • K- lite
  • Burn 4 Free
  • Avast Antivirus
12. Creació de la imatge de la Partició del Programari

13. Ocultar la Partició de Programari, que és on tenim col·locat el Sistema Operatiu, perquè ningu pugui tocar-lo ni manipular-lo.


Explicar-ho sembña fàcil, però és un treball que requereix d'atenció i temps. Ja en portem tres setmanes treballant i, amb això, deixem els pc com nous...

Mireya Caro

Souraida Lamzarrah

dijous, 2 de juliol del 2009

LA CASA D’OFICIS A RÀDIO SANTA PERPÈTUA

El nostre periple laboral, que va començar ahir, s’estrena amb una proposta molt fresca i adient per aquestes temperatures saharianes que estem patint aquesta setmana.

L’altre dia us presentàvem aquí mateix, el bloc de Ràdio Santa Perpètua (http://www.staperpetua.org/blog_radio/index.php), un espai que recull les experiències de la gent que fa la ràdio. Dèiem que ens semblava molt bona idea perquè aprofitava les eines que la xarxa ens ofereix per potenciar la seva immediatesa i el seu abast més enllà de les limitacions físiques i temporals.

En una ràdio 2.0 que sap treure profit de les noves tecnologies, no podíem faltar nosaltres: la casa d’oficis de noves tecnologies de Santa Perpètua de Mogoda. Així que ens hem deixat portar i ens hem llançat a fer un espai en la programació estiuenca de l’emissora.

Toma ya!

L’espai de la Casa d’Oficis vol repassar l’actualitat del món tecnològic, així com apropar les noves tecnologies a tots els oients de Ràdio Santa Perpètua.

Per això, parlarem de temes d’interès general, com ara els requisits a tenir en compte a l’hora de comprar un ordinador o el nou paper de les xarxes socials i l’activisme a Internet.

La durada serà d’uns 15 / 20 minuts i comptarà am les següents seccions:

.- Notícies
.- Tema setmanal
.- Web de la setmana
.- Consells i recomanacions

Aquesta setmana serà la primera i estarem en antena tots els dijous de juliol i setembre, entre les 17 i les 19 hores, en el magazine de tarda que condueix la Gemma.

No oblideu escoltar-nos!

Ho podeu fer en directe a través de les ones, en el 107.0 FM, o a la seva pàgina web: http://www.staperpetua.org/index.php.

Si no, podeu tirar de podcast. Descarrega’t l’arxiu sonor de la web de la ràdio i escolta’l on i quan vulguis. D’aquí no res, també ho podreu fer en el propi bloc. Pareu atenció.

A la Casa d’Oficis, som radiofònics! Ens escoltem a la Ràdio...